Kosketinsoittajan lavahakuviuhka
Liveäänentoistossa tyypillinen tilanne kosketinsoittajan osalta: “2 kosketinsoitinta, stereolähdöt, laulumikki ja monitori”. Tämä tarkoittaa yleensä 4 kpl direct- boxia lavalle ja useita XLR- kaapeleita lavalta multikaapelin lavarasiaan, monitoriin ja laulumikille. Analysoidaanpa: Yksittäisen XLR- johdon vetäminen lavalle ja kytkeminen molemmista päistä vie useita minuutteja työaikaa, ylimääräiset liittimet kasvattavat kontaktihäiriöiden ja virhekytkentöjen todennäköisyyttä. Lavalla lojuvat johdot ovat aina työturvallisuusriski pimeässä liikuttaessa. Voisiko asian hoitaa paremmin?
Asiaa pohdittiin Audiopajan studiolaboratoriossa ja päätettiin rakentaa erityinen kosketinsoittajan lavahakuviuhka seuraavien spesifikaatioiden pohjalta:
- Kosketinsoittimien linjalähdöt ovat aina matalohmisia, joten aktiivi-DI-boxi on turhaa luxusta. Hyvälaatuinen passiiviboxi riittää.
- Passiiviboxi ei tarvitse phantom- jännitettä toimiakseen, joten maalenkkien välttämiseksi vaadittava ground-lift ominaisuus on helppo toteuttaa.
- Vikatilanteita aiheuttavien liittimien määrää voi vähentää tekemällä DI-boxiin kiinteän moninapakaapelin.
- 4 kanavaa riittää. Sillä saa 4 monosoitinta tai 2 stereosoitinta kytkettyä.
- Jos soittajalla on enemmän kalustoa, on hänellä todennäköisesti myös oma mikseri niitä varten.
- Lisäksi tarvitaan paluulinja monitorille. Mono vai stereokuuntelu? Päädyttiin monoversioon, täkäläiset lavat ovat sen verran pienikokoisia
- Laulumikille oma linja
- Flyygelin tai urkujen (Leslie- kaapin) mikitykseen 2 mikrofonilinjaa.
Toteutus:
Lavahakuviuhkan Stage Box rakennettiin 150 x 110 x 45 mm painevalualumiinikoteloon. Tuloliittimiksi Re-Anin valmistamat muovieristetyt monojakit ja Neutrikin D-kokoiset muovieristetyt XLR- liittimet. Kiinteä 8-parinen viuhka tuotiin kotelon päädystä sisään vedonpoistoholkin kautta. Kotelo seisoo lattialla kumitassujen varassa ja kaikki liittimet ovat selvästi merkittynä kotelon yläpinnalla. 5-metrisen moninapakaapelin toiseen päähän tehtiin viuhka, jonka ulottuvuus riittää 42 cm räkkikokoiseen stageboxiin. Viuhkan liittimet on koodattu EIA- värikoodin mukaisesti, mikä helpottaa kytkentätyötä hämärässä.
Sähköinen toteutus perustuu ruotsalaisen Lars Lundahlin LL1527 muuntajaan. Tämä mikrofonimuuntaja soveltuu varsin monipuolisesti erilaisten audiolinjojen kytkemiseen, sen ominaisuudet riittävät hyvinkin vaativaan käyttöön. Taajuusvaste yltää 10 Hz:sta yli 150 kHz:iin, yliohjausvara bassopäässä on vähintäänkin riittävä. Muuntaja on suojattu magneettislilta häiriöiltä mu-metallisuojuksella. Muuntajan ensiökäämit kytkettiin sarjaan ja toisiot rinnakkain. saatiin 2:1 muuntosuhde, joten tyypillisessä live-sovelluksessa tuloimpedanssi on yli 10 kiloa. Samalla saatiin 6 dB vaimennus, jotta mikserin mikkivahvistimet eivät ylikuormitu vaikka kosketinsoittimen lähtösignaali olisi hyvinkin voimakas. Lundahlin muuntaja on kohtuullisen arvokas, n. 60 €, mutta vastaavalla hinnalla ei saa kaupasta laadukasta DI-boxia. Ground Lift- kytkimiä haluttiin välttää (eivät ole kovin roudausystävällisiä, ja ovat yleensä aina aloitettaessa väärässä asenossa), joten maadoitus hoidettiin “puolijäykästi” 220 ohmin vastuksilla. Tämä eliminoi maavirrat mutta pitää laitteet sen verran lähellä maapotentiaalia, ettei pirinää pääse muuntajasta läpi. Kotelo on maadoitettu moninapakaapelin yhteiseen suojajohtimeen ja 1 k vastuksilla kanavien 1-4 suojavaippoihin.
Jatkokehittelyn ideoita:
- Valualumiinikotelon sijaan voisi harkita Holmbergin Modular Stage Boxin osista kasattua laatikkoa. Ei poraamista, ruuvaillaan vain osat paikalleen. Muuntajat kiinnitetään pohjalevyyn. Hintaa tuplasti valukoteloon nähden.
- 1 vai 2 monitorilähtöä? Halutaanko stereomonitorointi vai onko vieressä aina kitaristi jolle voisi monitorisyötön hoitaa näppärästi saman hakuviuhkan kautta?
- Jos halutaan upottaa projektiin rahaa oikein kunnolla, tuon em. kysymyksen pohtimisen voi unohtaa: rasiaan rinnakkain uros- ja naaraslitin, viuhkan päähän Neutrikin uros/naaras comboliitin. Rahaa palaa yhden mikkimuuntajan hinnan verran.
- Kuinka pitkä moninapakaapeli on sopivan mittainen? Protoyksilössä se on 5 metriä, riittää pohjoisen pienille lavoille hyvin.
Evoluutioversio saman teeman pohjalta
DI-kanavien jakit korvattiin Neutrikin kombo-liittimillä. Nyt on mahdollisuus käyttää DI- tuloina, tai linja/mikrofonitasoisina XLR- tuloina. Kaikki linjat toimivat vaikka phantom- syöttö olisi käytössä, riippumatta tulosignaalin laadusta.
Tämä versio on tehty käytettäväksi lavan etureunan hakuna, eli siihen voi tuoda 4 laulumikkiä ja maksimissaan 4 linjatasoista signaalia esim. akustisista kitaroista. myös instrumenttimikkejä voi tuoda tämän kaapelin kautta sisään. Pituutta tälle viuhkalle otettiin selvästi aikaisempaa enemmän, 15 metrin kaapeli on tällä hetkellä käytössä.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.