Kelanauhurin määräaikaishuollot

Määräaikaishuollot

10 tunnin huolto

Nauhurin lyhyin huoltoväli on 10 käyttötuntia. Tämä tarkoittaa, että jokainen työpäivä studiossa alkaa aamuhuollolla! Tässä huollossa puhdistetaan äänipäät ja nauharata yleensäkin, painotelaa lukuunottamatta.

  • Puhdistukseen käytetään ispropanoli-alkoholia, mielellään riittävän puhdasta, jotta metalliosiin ei jää rasvatahroja.
  • Asetonit (esim. kynsilakan poistoaine) tai muut voimakkaat liuottimet ovat kiellettyjä, ne turmelevat muoviosat varsin nopeasti.
  • Alkoholiin kostutetulla pumpulipuikolla hangataan kaikki ne metalliosat joihin nauha koskee.
  • Lopuksi kuivataan toisella pumpulipuikolla tai nukkaamattomalla kankaalla.
  • Metalliesineillä ei saa koskea äänipäihin tai muihin nauharadan osiin.
  • Kun puhdistat vetoakselia, tee se mahdollisimman kuivalla puikolla, jotta alkoholia ei valuisi laakeriin. Alkoholi ja vaseliini eivät sovi yhteen, laakerit rohisevat helposti tämän seurauksena ja edessä voi olla kallis huoltoreissu.

100 tunnin huolto

Tässä välissä kannattaa perushuollon lisäksi demagnetoida äänipäät, myös painotela on syytä puhdistaa. Myös tämä huolto kuuluu jokaisen äänittäjän tehdä itse parin viikon välein.

  • Kytke virta pois ja siirrä kaikki nauhat vähintään 2 metrin päähän työskentelyalueelta. Käynnistä demagnetointilaite kaukana nauhurista, tuo se hitaasti äänipäiden lähelle ja sivele demagnetointipuikolla toisto- ja äänityspäät. Tee se hitain liikkein, muuten osiin jää magnetismia. Muutkin nauharadan metalliosat kannattaa sivellä samalla kertaa. Lopuksi vie demagnetointilaite kauas nauhurista ja sammuta siitä virta vasta nyt. Useimmilla demagnetointilaitteilla on maksimi aikarajoitus, se saa olla päällä vain 2 minuuttia kerrallaan, toimi siis järjestelmällisen nopeasti mutta samalla rauhallisesti!!!
  • Painotelan puhdistukseen saa käyttää vain valmistajan hyväksymiä nesteitä, jotta kumi ei kovettuisi pilalle. Katso nauhurin huolto-ohjeesta suositus

300 tunnin huolto

Joillekin nauhureille on määritetty myös 300 tunnin huolto, se sisältää toimenpiteitä tässä esitetyistä 100 ja 1000 tunnin huollosta. Useimmiten äänityskalibrointi kannattaa myös tarkistaa tässä yhteydessä (nopea tarkistus: pysyykö tasot ja diskantit?), säädetään vain jos on tarvetta.

1000 tunnin huolto

Toisto- ja äänitysosan kalibrointi on tässä vaiheessa tarpeen. Äänipäiden kuluminen voidaan kompensoida säätämällä elektroniikka uudelleen. Jarrut ja nauhakireydet kannattaa myös tarkistaa. Kannattaa teettää huollossa.

2000 tunnin huolto

Tässä vaiheessa moottorit, vetoakseli ja yleensäkin kaikki liikkuvat osat voidellaan huolto-ohjeen mukaisesti, kuluneet kuulalaakerit vaihdetaan ja äänipäiden kuluminen tarkistetaan. Tarvittaessa vaihdetaan kuluneet päät uusiin.


Säätötyöt

Nauhurin toisto-ja äänityselektroniikan säädöistä tarkemmin katso MRL technical library

1. mekanismin säädöt

  • Ensiksi nauharata on puhdistettava, kuten 10 tunnin huollossa.
  • Demagnetointi on myös tarpeen.
  • 300, 1000 ja 2000 tunnin huolloissa muutkin mekaniikan säädot kohdalleen, jarrut, nauhakireydet, nauhanopeus…
  • Seuraavaksi säädetään toistopään azimuth-kulma. Tämä tehdään asettamalla kalibrointinauha koneeseen ja toistamalla se. Tarkkaillaan vasemman ja oikean kanavan vaihetta oskilloskoopilla tai goniometrillä, säädetään vaihe-ero nollaan. Mononauhurin azimuth- on hankalampi säätää, tätä varten on olemassa kalibrointinauha, jossa stereosignaali (yleensä kohina) on äänitetty vastakkaisvaiheisesti. Säätö tehdään niin, että saadaan kohinan voimakkuus minimoitua.
  • Muutkin äänipään säädöt voivat olla tarpeen, varsinkin jos koneeseen vaihdetaan uusi äänipää tai nauhaohjaimien säätöihin on koskettu.
  • Äänityspää säädetään samalla periaatteella, moniraitakoneissa käytetään kalibrointinauhaa ja säätö tehdään “sync” asennossa. 2-raitakonessa käytetään kalibrointinauhan sijasta tyhjää nauhaa, jolle testisignaali äänitetään monona ja tarkkaillaan goniometrilla vaihe-eroja.

2. Toistoelektroniikan säätö

  • Kalibrointinauha asetetaan koneeseen. Lähtöön kytketään tasomittari (mielellään dB-asteikolla oleva viisarinäyttöinen RMS-mittari).
  • Kalibrointinauhan ensimmäinen 1 kHz signaali (“set operating level”) on äänitetty esim. 318 nWb/m magnetointitasolla, säädä tämän signaalin perusteella koneen omat tasomittarit näyttämään 0 dB sekä koneen lähtötaso samaksi kuin studion toimintataso (nykyisin yleensä + 4dBu).
  • Jos haluat käyttää voimakkaampia magnetointitasoja (esim. high-output nauhoja, tai haluat voimakkaan nauhakompression), voit säätää mittarin näyttämään alempia lukemia tässä tilanteessa: esim. +6dB. Joissakin koneissa on high/low reference- kytkin, jolla tämä tehdään ilman suurempia säätötoimenpiteitä.
  • Seuraavat testisignaalit on äänitetty referenssitasoa alemmalle, -10 dB tasolle. Tämä sen vuoksi, että diskanttipään yliohjautuminen ei sotke mittaustuloksia. Tarkista siis 1 kHz/-10 dB singaalin mukaan tasomittarisi referenssitaso.
  • Kuuntele kalibrointinauha läpi, säädä aluksi bassopään EQ kohdalleen. Havaitset tämän vaikeaksi, alimmat taajuudet menevät pakostakin hieman yli, kunnes 250 Hz yläpuolella taajuusvaste tasoittuu. Tämä bassopään korostuminen johtuu siitä, että kalibrointinauha on äänitetty monona, sen raidan leveys on suurempi kuin äänipään leveys, joten bassopää vuotaa reunojen yli ja sotkee mittauksia. Suuremmalla nauhanopeudella bassopiikki tapahtuu eri taajuudella, mutta on samalla hieman matalampi. Säädä “low EQ” kohdalleen ruuvimeisselillä.
  • Yli 1 kHz taajuuksilla siirrä viritysmeisseli “high Eq” säätimelle, säädä sitä kun testinauha tulee n. 8 kHz kohdalle. Kuuntele nauha loppuun ja tarkkaile tasoja, tarvittaessa säädä vielä 16 kHz taso kohdalleen.
  • Jos diskantti-EQ piti säätää runsaasti, joudut välillä tarkistamaan toistopään azimuth-kulman (EQ vaikuttaa myös vaihesiirtoon!) ja tekemään EQ-säädön vielä kerran uudelleen.
  • Toista sama operaatio myös raidalle 2

3. Esimagnetointivirran (BIAS) säätö

Kun toistoelektroniikka on kunnossa, kelaa kalibrointinauha pois ja lataa koneeseen se nauhalaatu, mitä haluat käyttää. Joissakin ammattilaiskoneissa on mahdollista säätää hidas ja nopea nauhanopeus erityppisille nauhoille, mieti miten haluat säädöt tehdä.

  • Tutki nauhan datalehdestä, mikä on sille suositeltu “overbias”. Tämä esimagnetointivirran säätökikka riippuu nauhanopeudesta ja äänipään ilmaraon leveydestä (löytyy nauhurin teknisistä tiedoista). Esimerkkinä eräälle varsin yleiselle nauhalaadulle overbias 19 cm/s nopeudella on 4 dB, 28 cm/s nopeudella vain 1 dB.
  • äänitä nauhalle 10 kHz signaalia -10 dB tasolla. Säädä Bias-säädintä myötäpäivään: signaalitaso nousee ensin, mutta lähtee lopulta laskemaan. Kun taso on laskenut “overbias”- arvon verran maksimitasostaan, bias on periaatteessa oikein säädetty.
  • Jos haluat kikkailla, tutustu nauhan datalehdessä annettuihin käyriin. Huomaat miten bias vaikuttaa nauhan eri ominaisuuksiin: MOL = max ulostuoltaso, MOL10 = maksimi diskantin taso, myös pohjakohina muuttuu biasin vaikutuksesta. Näillä tiedoilla voit säätää nauhoituselektroniikan musiikin tyylin mukaan!

4. Äänitystason ja EQ:n säätö

Kun bias on kohdallaan, toistovahvistimen muut säädöt ovatkin sitten sekaisin.

  • Säädä ensiksi toistotaso: ajetaan nauhalle studion referenssitason (esim. +4 dBu) mukainen 1 kHz signaali, säädetään nauhurin tasomittari näyttämään 0 dB ja sen jälkeen säädetään REC LEVEL trimmerillä nauhurin ulostuloon tuo sama referenssitason mukainen taso.
  • Pudota seuraavaksi signaalin taso n. 10 dB, valitse tämä referenssitasoksi.
  • Tarkista bassopään EQ taajuuksilla 50-250 Hz): nyt luultavasti näyttää taajuusvaste paremmalta kuin referenssinauhan kanssa mitattuna. Syy on selvä, nauhoituksen ja toistopään leveys ovat nyt samat. Alle 50 Hz taajuuksilla bassopäässä on jonkin verran aaltoilua, siitä et pääse kokonaan eroon.
  • Diskanttipään EQ pitää säätää. Säädä testisignaalin taajuudeksi nyt 8 kHz paikkeille ja säädä REC EQ. testaa vielä 10, 12, 16 ja 18 kHz taajuuksilla ja säädä tarvittaessa. koeta saada taajuusvaste pysymään +/- 0.5 dB rajoissa aina 16 kHz:iin, 18 kHz:lla saa jo tippua pari dB (riippuu äänipään kulumisesta). 38 cm/s nopeudella diskanttipään taajuusvaste on parempi.

Lähteet:

Suositeltavaa luettavaa:

Leave a Reply