Flanger

Alkuperäinen flanger- efekti toteutetaan kahdella kelanauhurilla seuraavasti:

Otetaan 2 samanlaista kelanauhuria (vaatimus : 3 äänipäätä) ja syötetään molempiin käsiteltävä signaali. Säädetään äänitys-ja toistotasot täsmälleen samaksi ja summataan signaalit esim. syöttämällä ne mikserin kanaviin. Käynnistetään molemmat nauhurit (äänitys) ja hidastetaan toisen nauhurin nopeutta koskettamalla sormella vasemmanpuoleista kelalautasta (flange!), jolloin nauhureiden aiheuttamat viiveet tulevat eripituisiksi ja syntyy “tuulitunneliefekti”.

Efektiä voidaan jäljitellä digitaaliviiveen avulla, jolloin viiveen pituutta muutetaan välillä 0-10mS Efekti on voimakaimmillaan runsaasti diskantteja sisältävissä instrumenteissa.

Esimerkkejä:

  • Rummut: esim. Les Humphrey’s singers: Kansas City
  • Laulu: esim. YES: Survival

Flanger ja Double tracking moniraitakoneella

Moniraitamiksauksessa flanger- ja double-tracking toteutetaan ottamalla yhden raidan signaali ulos sekä toistopäältä (miksausvaiheessa normaali tilanne) sekä äänitys (sync) päältä. Jos sinulla on moniraitakone, jonka sync- päällä on oma vahvistimensa, voit siis saada ulos saman signaalin sekä äänitys- ja toistopäältä. Äänityspäältä tuleva signaali tulee n. 100 ms etuajassa, joten sitä on viivästettävä (toisella kelanauhurilla) ennen lopullista miksausta. Viiväeenä voit tietenkin käyttää digitaaliviivettä, mutta “puristinen” lähtökohta on tietysti käyttää viiveenä toista kelanauhuria. Koska nauhanopeudet aina huojuvat jonkin verran, saadaan summataessa nämä 2 signaalia milelenkiintoisia Chorus- Flanger ja Double- tracking- ilmiöitä. On myös huomattava, että tällä tempulla on mahdollsita toteuttaa “negatiivinen viive”, mikä ei digitaalileluilla onnistu! Siis: Haasin ilmiötä hyväksikäyttävä vasen-oikea- panorointi, nollaviiveen ylittävä Flanger jne.

Vintage-Flanger digitaalityöasemalla!

Lojuuko studion nurkassa ylimääräinen kelanauhuri? Työskentelet esim. Cubase-työasemalla, ja haluat tehdä rumpujen overhead-raidoille perinteisen flangerin. Onnistuuko ja miten?

  • Kytke tavallinen stereo-kelakone moniraita työaseman analogisiin tulo- ja lähtöliittimiin. Voit kytkeä sen esim. output 3-4 ja input 1-2. jos mahdollista, valitse sellainen nauhuri, jossa on vari-speed toiminto.
  • Mittaa kelanauhurin äänitys- ja toistopäiden välimatka. jos se on esm. 19mm, saat 100 ms viiveen nopeudella 19 cm/sek tai 50 ms viiveen 38 cm/sek. nopeudella. Käytä tätä tietoa hyväksesi:
  • Kopioi nyt overhead-raidat uusille raidoille niin, että ne tulevat nauhurin kulkuaikaviiveen verran (esim. 100 ms) alkuperäisiä raitoja aiemmaksi. (älä koske alkuperäisten raitojen reititykseen, ne syötetään miksauksessa kuten ennenkin, pudota vain niiden voimakkuutta 3 dB.)
  • Reititä uudet overhead-raidat lähtöihin 3-4. Säädä kelanauhurin äänitystaso sopivaksi.
  • Reititä inputit 1-2 mikseriin ja säädä taso täsmälleen samaksi kuin overhead-raitojen taso. Tee overhead-ja paluukanavista “group”, että saat säätää tasoja yhdestä nupista.
  • Pistä kelakoneeseen nauha ja äänitys päälle. Työasemasta “play”.
  • Muuta kelakoneen nopeutta esim. vari-speedilla (tai jos tämä puuttuu, kosketa kelalaippaan (Flange).
  • kun saat efektin mieleiseksi, äänitä se (jälleen uusi raitapari).
  • Mono- instrumenttien flangerin toteuttamiseen riittää mononauhuri. Lojuuko jossain varaston nurkassa vanha Telefunken M-5? ota se käyttöön!

Leave a Reply