Ristikytkennän päivitys 3/2014

Tarkkaamon kaapelointi oli rakennettu pääosiltaan keväällä 2003, ja sitä on pikkuhiljaa täydennetty uuden kaluston myötä. Ristikytkennän periaatteelliset ratkaisut ovat myös tuolta ajalta. Tarve systeemin täydelliseen päivitykseen tuli edellisen kevään kalustohankintojen myötä: kuinka hyödynnetään 32-inputtisen ääni-interface:n kaikki liitännät?

YLE:n studiolaboratoriolta peräisin oleva kaapeloinnin ja ristikytkennän suunnittelufilosofia vaatii, että “95% studioin kytkentätilanteista on pystyttävä hoitamaan ilman ristikytkentään lisättyjä kaapeleita”. Loput tilanteet, olivatpa mitä tahansa, pitää pystyä hoitamaan kekseliäisyydellä ja ristikytkentää hyödyntämällä. YLE:n standardeista on kotoisin myös ristikytkennän värikoodaus.

1. Uusia toimintoja

  • Kaikki äänikortin 32 inputtia käyttöön. Mikserin 24 mikrofonikanavan lisäksi suorat äänitysmahdollisuudet mm. vintage-mikki-preamp-räkistä (6 kanavaa) ja DI-boxeista, tasonsäätö ryhmäsäätimillä (group insert returnista sisään)
  • mahdollisuus syöttää 16 kanavaa äänikortilta kelakoneelle. Paras vaihtoehto on ajaa äänikortin ulostulot 1-16 pöydän linjainputteihin.
  • Monikamerajärjestelmän käyttömahdollisuus studiotaltiointeihin. Videoswitcheri on olemassa, tarvittava kaapelointi puuttuu. Kameroiden asennus (valvontakameroita) studion puolelle.

2. Harvoin tarvittavat laitteet pois normalloinnista

Tällä hetkellä ristikytkennässä tai suoraan pöytään kytkettyinä on laitteita, joita ei juurikaan ole käytetty viimeisen 11 vuoden aikana nykyisen kytkentäfilosofian mukaisesti. Nämä voidaan poistaa normalloinnista. Eritiysesti kanavien 1-16 linjatuloista pitäisi kaikki saada pois, nämä linjat menevät parempaan käyttöön. Laitteet voi toki kytkeä patch- paneliin, ilman normallointia mihinkään erityiseen kanavaan.

  • Orbitron- jousikaiku poistettiin kokonaan räkistä. Ei ole ollut käyttöä.  Myös phaserille & Flangerille varattu paikka ristikitkennästä jätettiin pois.
  • 4- kanavainen putki-DI-boxi (Philips EL-5961, poissa normalloinnista, mutta kytkettävissä ristikytkennän kautta)
  • Studer B-62 ja C-37 jäivät edelleen normalloinnin piiriin (kanavien 17-18 ja 19-20 line input). Samat linjat palvelevat myös syntikan äänityksissä.
  • EMT 930 vinyylilevysoitin ja CD-soitin kytketään tarvittessa esim. Studer B-62:n linjoihin.
  • Telefunken M-5A mono-kelanauhurista modifioitu tape-delay sai edelleen pitää paikkansa ristikytkennässä.

Osa kytkennöistä ohittaa ristikytkentäpaneelit kokonaan. Tällaisia ovat mm. mikserin kanavien direct out- lähdöt 1-24, jotka on suoraan kytketty äänikortin vastaaviin tuloihin.  Äänikortin lähdöt 1-16 vastaavasti linjatuloihin 1-16. Surround- monitorointi on hoidettu äänikortin lähdöistä 27-32. Ryhmälähdöt menevät edelleenkin analogiselle moniraitanauhurille ja nauhapaluut  pöydän tape input 1-16.

Ristikytkennän uusi layout selviää täältä

3. Räkkipaikkojen järkevämpi käyttö

  • Ylemmät räkkipaikat (vasen & oikea) ovat käytettävyyden suhteen hyödyllisimmät, joten usein käytettävät laitteet sinne. Vähemmän käytetyt kannattaa sijoittaa alempiin paikkoihin.
  • Vasemmasta räkistä DVD-soitin ja VHS-nauhuri pois, tilalle MD-soitin?
  • oikeasta räkistä Digitech- kaiku: kannattaako siirtää vasemmalle?
  • Oikeasta räkistä monitorien jakosuodin: kannattaako siirtää kelakoneen DBX:n alle?

4. Uutta kaapelointia

  • Keikkaräkin kytkentä: Amphenolin pyöreä MIL- liitin kaikkien räkin laitteiden kytkemiseksi studion ristikytkentään. Keikkakäyttöä varten toinen viuhka, jossa samanlainen amphenol- urosliitin. Kytkentä amerikkalaisen DT-12 standardin sovellus?
  • videokaapelointi studion ja tarkkaamon välille mahdollistaa studio-live-monikameratuotannot

5. Kalusteen korjauksia ja muutoksia

  • Moniraitakoneen viereisen pöytäpalasen rakentaminen ja päällystys huovalla
  • muut pinnat myös suoraksi
  • hylly mikserin alle muuntimia ja äänikorttia varten.
  • V-76 mikkivahvistimien räkille paikka pöydän alle. Virtakytkin räkkiä varten.
  • Kitaralinjat studion ja tarkkaamon välille. Jakkien paikka pöydän alle, samaan paikkaan myös  linjat aktiivi-DI-boxin tuloille 1 ja 2.

6. Monikameralaitteisto studiolivetuotannoille?

Monikameratarkkaamon toteuttaminen näyttäisi onnistuvan kohtuullisen helposti. Tarvittavat laitteet ovat olemassa, pitää vain rakentaa laitteille räkki, jonka voi liu-uttaa kalusteen vasempaan alaosaan. Videoswitcherin kauko-ohjainta voi operoida esim. sohvalta, kuvamonitorit mahtuvat studion vasempaan nurkkaan. Lisäksi tarvitaan tietysti kamerakaapelit soittotilan ja tarkkaamon välille.

  • JVC videoswitcher (4u) eli kuvamikserin “aivot”
  • chroma key unit (2u) vintage-efektigeneraattori!
  • TBC (3u) synkronoimattomille kuvanlähteille
  • CCU (2u) 2 kpl
  • monitori-multiplekseri kameratarkkailua varten (1u)

Räkki kytketään studion kamera- ja sync- kaapeleihin. Tarvittavat videomonitorit (3kpl) ja switcherin ohjauskaapelit kytketään tarkkamossa tarpeen tullen. Järjestelmän voi kuljettaa keikoille, joten “sisäräkki” on rakennettava tukevaksi.

Lopputulos?

Hiihtoloma kului rattoisasti muutosten teossa. Myöhemmin toteutettavaksi jäi yhden kaapeliviuhkan tekeminen sekä videojärjestelmän rakentaminen ja järjestelmän dokumentointi. Myös live-keikkaräkin moninapaliitin pitää vielä tehdä, räkki on nyt kytketty vanhalla viuhkallaan systeemiin.  Studio oli reilut 2 päivää poissa tuotannosta asennustöiden vuoksi.

Studion ja tarkkaamon lohkokaavio kevään 2014 muutosten jälkeen.
Studion ja tarkkaamon lohkokaavio kevään 2014 muutosten jälkeen.

Leave a Reply